Vytisknout

Problém s pravou rukou

Napsal Sindy dne .

Za úpravu příspěvku a gramatiku zodpovídá autor.

Paní R. Přichází, s tím, že má problém s pravou rukou.

Ptám se konkrétně jaký?

Bolí ji zápěstí, již 4 roky. Absolvovala již spoustu vyšetření u lékaře, rehabilitace, cvičení, ale nic jí nepomáhá, dokonce poslední dobou se jí bolest rozšiřuje a mívá tlak v celé ruce.

Ptám se, jestli i teď ji ruka bolí?

Ano

Tak mi to popište, jak ta bolest vypadá?

Mám pocit těžké ruky, jako by mi ji něco stlačovalo, cítím táhnutí z ramene a z lokte a bolest v zápěstí

SJS 5

Poprosím pí R., ať se na pravou ruku soustředí, na pocity, které popsala a ťukám několik kol ve zkratce: pocit těžké ruky, něco mi ji stlačuje, táhnutí z ramene, táhnutí z lokte, bolest pravého zápěstí

SJS 5-3-2

bolest v zápěstí přetrvává a tak se ptám, od kdy ji ruka bolí?

Před 4 lety jsem měla úraz, spadla jsem při volejbale a obrazila jsem si zápěstí.

Prosím pí. R., aby si vybavila tu chvíli, kdy spadla a ťukám několik kol pocity, které popisuje:

brní mi ruka do prstů, brní mi prsty a rameno,bolest v zápěstí, svíravý pocit v krku od nárazu, táhnutí v ruce

SJS 7-3-1

kontrolujeme znovu situaci, vše v pořádku, jen mírná bolest v zápěstí stále přetrvává a tak se vyptávám na období před úrazem:

Paní R. popisuje, že měla náročné období, chodila hrát na housle, měla často tréninky a zabíralo jí to spoustu času, byla z toho ve stresu a ještě na ně ( hrála v souboru) učitel řval, když se jim nedařilo, uvědomuje si, že si tehdy přála, ať se jí něco stane, aby nemusela hrát.

Ještě se doptávám, jaké to bylo, když na ně učitel řval? Jak se cítila?prosím ji, ať si vybaví konkrétní situaci, kdy na ně učitel řval..

Jsem zaražená, zamlklá, unavená, nemám náladu se s nikým bavit, je mi do pláče

Ťukám celé kolo: I přesto, že jsem si přála, aby se mi něco stalo a já nemusela hrát, mám se ráda a přijímám se.

A hned pak pár kol ve zkratce: přála jsem si, aby se mi něco stalo a já nemusela hrát, učitel na nás řve, jsem zaražená, zamlklá, unavená, nemám náladu se s nikým bavit, je mi do pláče

při kontrole situace to vidí klientka jakoby z dálky, je klidná

 

ptám se, co ruka? mírná bolest stále přetrvává, a tak se ptám, jaké by to pro ni mohlo mít výhody, ta bolest ruky?

P. R. nejprve moc nechápe, říká, že žádné, že ji to jen otravuje, že nemůže chodit lozit na stěnu, nemůže hrát na housle

ťukáme několik kol ve zkratce, vše, co říká:

otravuje mě to, nemůžu chodit lozit, nemůžu hrát na housle

pokládám znovu otázku: Mohla by mít bolest ruky pro vás nějaké výhody?:

naučila jsem se překonávat bolest, nevnímám fyzickou bolest, zjistila jsem, že chci hrát na housle, a to, co je pro mě důležité poznám podle toho, že je to silnější než bolest

ťukáme ve zkratce vše, co paní R. řekla, jen jako něco, co by se nenaučila, kdyby tu bolest neměla:

nenaučila bych se překonávat bolest, nenaučila bych se nevnímat fyzickou bolest, nezjistila bych, že chci hrát na housle, nevěděla bych, jak poznám, co je pro mě důležité

pokládám stejnou otázku jen na nevýhody, kdyby již bolest ruky neměla:

mohla bych si přestat vážit, že můžu dělat všechno bez omezení,

mohlo by mě napadnout, když budu zas vytížená, že si něco udělám a tak se toho zbavím

ťukám několik kol ve zkratce:

strach, že bych si přestala vážit, že můžu dělat vše bez omezení, strach, že by mě mohlo napadnout, že když budu vytížená, tak si něco udělám a tak se toho zbavím

Mírná bolest v zápěstí stále přetrvává a tak přidávám metodu volby:

paní R. si ji vytvořila takto:

I přesto, že mě pořád bolí zápěstí, rozhoduji se ruku mít zdravou, bolest už umím překonávat jinak a jsem nadšená, že každý den je bolest menší a menší.

ťukáme celý proces, za použití polarizace, kde používám celou frázi a potom pokračuji triem: jedno kolo jen-pořád mě bolí zápěstí, pak jedno kolo- rozhoduji se ruku mít zdravou, bolest už umím překonávat jinak, jsem nadšená, že bolest je každý den menší a menší a pak okamžitě používám alternativní frázi, na přeskáčku pořád mě bolí ruka a rozhoduji se mí ruku zdravou

 

poté poprosím paní R., ať si představí sebe za pár dní, jak lozí na stěně, či hraje na housle

Představa je výborná, ruka je dobrá, nebolí, může dělat vše podle libosti

Protože paní Radka nemá žádnou pochybnost, je rozhodnuta již bolest nemít, tím terapii končíme. Paní R. slíbila, že se ozve.

Asi za měsíc se paní R. objednala na další sezení, s tím, že ruka již téměř nebolí, jen občas se ozve a že by to chtěla ještě doladit.

Na terapii přijela ve velice dobré náladě s tím, že po cestě si uvědomila, že ji ruka již vůbec nebolí, i když teď hodně lozí a často hraje na housle celé hodiny a že další práce na ruce, již není třeba.

 

Mgr. Jitka Havlíčková

Terapeut energetické psychologie & EFT