Zhoršený prospěch s novou učitelkou
Zavolala mi maminka 9 letého Ondry, že už si se synem neví rady – kvůli škole. Že už z toho vnoci ani nespí, neví, co má dělat. Paní zaujala varianta, že bychom se přes ní mohli „podívat“ do Ondry. Dohodly jsme se, že situaci budeme řešit přes maminku, přišla tedy sama. Paní cítila výčitky za to, co se dělo, když se rozcházela s manželem, to byly Ondrovi 2 roky, že od té doby špatně snáší přechod, je citlivej, bojí se všeho. V poradně Ondru vytestovali jako nadprůměrného, ovšem když má strach, chová se jako dyslektik, ač jím není. Původní učitelka k němu přistupovala dle rad poradny a Ondra měl jedničky, max. dvojky, nyní s novou vyučující nosí čtyřky. Maminka chtěla chlapce dát do jiné školy, ale má strach, aby mu neudělala další blok. Nic se nejeví nijak silné, až když si maminka představí, že otevírá sešitek se známkama, co tam zase bude a jak má zareagovat, aby syna nestresovala ještě víc.
I KDYŽ ………………………………......……….
MÁM SE RÁDA A PŘIJÍMÁM SE.
... je O. ten nejtěžší kámen, co mě tlačí na hrudi občas + PŘIJÍMÁM
ONDRU.
...kvůli tomu kameni na hrudi nespím
...mám žlutý pískovec na hrudi
...se mi sevře žaludek, co zase bude, už když vidím aktovku
...jakoby mě z hrudi do žaludku tlačil jeřáb
... tam mám ještě menší jeřáb
...něco napříč břichem, když se chystám O. zeptat, co ve
škole
...se mi svírá žaludek, když se ptám, co ve škole, co známky
a jak zareaguju
Ještě pár kol a kontrol na toto téma a paní vidí, že Ondra
sám jde a říká, co bylo a paní je v pohodě.
Pak tedy přejdeme na Ondru, zaťukáme na paní jedno kolo
„Jsem Ondra, jsem Ondra...“ a ptám se, rovnou na ponižování učitelkou a ťukáme
I KDYŽ ………………………………......……….
MÁM SE RÁD A JSEM CHYTRÝ KLUK.
... mě bolí břicho, když mě učitelka kárá, chci už aby to
skončilo
... ještě trochu tlak v břiše, když mě kárá
Kontrolujeme, učitelka už Ondru nekárá, nemá důvod.
Dále si díváme na stresující situace, desetiminutovky a
diktáty (které by správně neměl psát). Přes maminku se ukáže, že Ondra je ve
stresu, už jen když vidí, že text je dlouhý – má strach, že to nestihne.
I KDYŽ ………………………………......……….
...mám strach, že to nestihnu, protože je to dlouhý MÁM SE RÁD
A STIHNU TO.
...mám strach, že to neumím a nestihnu to, když je to
dlouhý, MÁM SE RÁD A V POHODĚ TO STIHNU.
...mám strach, že to nestihnu, když vidím, kolik těch
příkladů je, MÁM SE RÁD A STIHNU TO.
...mám strach, nevím kterým mám začít, když je jich tolik,
MÁM SE RÁD A STIHNU TO.
Kontrolujeme a „Ondra“ se cítí v pohodě.
Pokračujeme k tomu, že má strach, aby nepřišel o
kamaráda Vláďu.
I KDYŽ ………………………………......……….
...mám strach, že už se s Vláďou neuvidím, protože může
nejdál na hřiště...MÁM SE RÁD A VÍDÁM SE S VLÁĎOU.
...mám strach, že už se neuvidím s Vláďou, protože jeho táta
nedovolí návštěvy, MÁM SE RÁD A MÁM KAMARÁDA VLÁĎU.
Vracíme se, když se Ondra začal bát táty a nechtěl
s ním být o samotě, z hluku se počůrával – maminka se dívá jako
Ondra:
I KDYŽ ………………………………......……….
...nechci být s tátou sám, protože si se mnou nehraje,
jenom mě hlídá MÁM SE RÁD A JSEM TÁTŮV KLUK.
...si se mnou táta nechce hrát MÁM SE RÁD A JSEM TÁTŮV KLUK
...táta na mě bečí, když něco rozházím JSEM TÁTŮV KLUK.
...jsem tátovi na obtíž, nechce si se mnou hrát, TÁTA MĚ MÁ
RÁD, JSEM JEHO KLUK.
Paní se na začátku zmínila, že má strach, že Ondra nedává
nic najevo, že se to schovává v hlavičce..
...mám v hlavě nicotu – nejsem nic, nic mi nejde, nic
neumím, JSEM TÁTŮV KLUK. – 2 kola
Dál se dostáváme k lítosti nad tím, že 2 dědečkové
v Ondrovi viděli to nejlepší, dali mu za krátkou dobu hrozně moc, i když
něco neuměl či nezvládl, ale oba zemřeli.
I KDYŽ ………………………………......……….
...vždycky když mě někdo má opravdu rád, tak umře... MÁM SE
RÁD A VÍM, ŽE JSOU SE MNOU.
...vždycky když ve mně někdo vidí to dobrý, tak umře ... MÁM
SE RÁD A JSOU TU SE MNOU.
Paní ještě cítí, že je třeba řešit Ondrovo sebevědomí, to že
spolužáci nevědí, co v Ondrovi je, on jim chce ukázat, že je lepší – je to
takový vědátor, má velké znalosti nad rámec jeho věku, nesnese aby nevyhrál.
Ťukáme pár kol a na závěr dáme rozhodnutí:
I KDYŽ si spolužáci
myslí, že jsem průměr, rozhoduji se jim ukázat, co všechno umím, i to, co oni
nevědí.
Nakonec ani nebylo třeba ťukat přechod z Ondry zpět na maminku, paní se velmi dobře naciťovala, úžasně spolupracovala, cítila na sobě velké změny a úlevu. Slíbila, že dá vědět, jak je to s Ondrou.
Iva Říčařová,
Potštejn (HK, RK, ÚO)
Terapeut energetické psychologie & EFT, kouč