Pocity viny z nedostatku peněz
Za úpravu a gramatiku příspěvku zodpovídá autor
Mladý muž 20 let student střední školy, přichází na doporučení svého kamaráda, že již dál nemůže, protože ho trápí to, že nemá absolutně žádné peníze a je závislý na své matce, která je dlouhodobě nezaměstnaná. Doma jsou další dva mladší sourozenci. Otec s rodinou nežije.
Mladík je na denním studiu, denně tedy dochází do školy. Je ve třídě nejstarší a také dle jeho názoru nejchudší. Těžce pociťuje neúplnou rodinu.
Má z tohoto hodnocení velmi těžké pocity viny, že je matce na obtíž, že jí způsobuje starosti tím jak těžce ho na studiích drží.Neustále má na očích nešťastnou matku, která neví jak situaci řešit. Nemůže si dopřát své koníčky.
Další starosti má ohledně toho, že nemůže s kamarády na diskotéku, protože tam je samozřejmostí platit vstupné a také je dobré objednat si něco na pití.
Ve shrnutí co mu nejvíce dělá starosti:
-Nejsou peníze
-Je mi to nepříjemné
-Cítím se velmi trapně, že nemám vlastní peníze
-Nejraději bych se propadl hanbou když za mě kamarádi pořád něco platí
-Jsem z toho výbušný
-Nemohu své chování ovládnout
-Na matku bezdůvodně křičím a to je mi pak líto
-Mám vztek na otce, že nás opustil.
Na všechny tyto uvedené aspekty ťukáme základním receptem.
-Přestože mě trápí to že nemám peníze…..
-Přestože je mi to nepříjemné, že vůbec nemám peníze….
-Přestože se cítím velmi trapně, že kamarádi za mě musí platit útratu…..
-Přestože bych se nejraději hanbou propadl …..
-Přestože mám velký vztek na otce, že nás opustil …
Těžce vzdychá když ťukáme všechny pocity, které ho tíží.
Pak dostává k dispozici fiktivních 300 000 Kč, aby je hned teď utratil.
Asi si myslí, že je to žert ,ale trvám na tom, aby tuto částku nějakým způsobem utratil. Okamžitě sděluje, že zaplatí všechny své dluhy.
Nechci se smířit s touto lacinou odpovědí a tak znovu mu předkládám, že tyto peníze má pro sebe, co tedy udělá?
Chvíli sedí a pak skloní hlavu a tichým hlasem sděluje, že je to přece jasné, proč to dříve neviděl, vždyť on je přece dospělý muž, který může převzít odpovědnost za sebe a může vzít vše do svých rukou.
Uvědomuje si, že matka je nešťastná z toho, že má potíže sehnat práci, a také by chtěla dát svým dětem to nejlepší, ale zřejmě neví jak. On sám umí spoustu věcí, umí také pracovat s počítačovými programy a mnoho kamarádů se na něj obrací .
Když ho tedy nemůže uživit matka ,tak přece on je schopný uživit se sám a možná taky rodině nějakou korunou by mohl přispět, když to neudělá otec. Škola ho až tak nebaví a má před sebou další 2 ročníky. Při představě, že to tak bude ještě další 2 roky kroutí hlavou, že to tedy ne. Uvědomuje si že vyučený je a tuto školu dělá jen proto, aby měl středoškolské vzdělání a hlavně proto , že si to přeje matka.
Na závěr ťukáme rozhodnutí.
-Přestože jsem z nemajetné rodiny, rozhoduji se jak dokáži být překvapený, jak se mi daří po všech stránkách dobře.
Závěrečné posouzení.
Po 2 měsících potkávám maminku jeho velmi dobrého kamaráda, která mu mimo jiné půjčila peníze na terapii a sděluje mi ,že mladík přerušil denní studium. Našel si pracovní brigádu v jiném městě s ubytováním.
Je tedy od rodinného prostředí vzdálen, mamince již poslal nějaké peníze pro své sourozence.
Přijel také za kamarády na diskotéku a tentokrát útratu za svého nejlepšího kamaráda, který ho na terapii poslal,zaplatil s velkým potěšením on sám.
Vítězslava Složilová
Terapeut energetické psychologie & EFT