Strach z vody
Za úpravu a gramatiku příspěvku zodpovídá autor
Kamarádka Jana 33 let, vdaná, dvě děti.
Na své okolí působí vyrovnaně, sebejistě, nikdo ji ve společnosti nemůže přehlédnout – díky její výřečnosti a její kypré postavě.
Janu a její dvě starší sestry provází celý život vzpomínka na bratra, který se utopil tři dny po narození Jany. Utopil se v rybníce, kousek od jejich rodného domu.
V rodině se o tomto neštěstí nemluvilo do té doby než se Jana začala o bratra, kterého nikdy nepoznala, zajímat. Stalo se to v momentě, kdy si uvědomila, že jejich rodina nefunguje, ,,jak by měla,, (asi před 5 lety).
Na rodinných konstelacích, které absolvovala v touze najít důvod divné atmosféry v rodině, zažila prostřednictvím figurantky pocity bratra v momentě, kdy se topil. Tento zážitek ji hluboce zasáhl a začal vyvolávat spoustu otázek, pocitů viny a lítosti.
O nich ale Jana nikdy nemluvila ani je nedávala svému okolí najevo.
Pouze mě poprosila, jestli bych jí nepomohla se strachem z vody, který ji v životě pronásleduje.
1.sezení – 2 hodiny
Problém: Jana jej určila jako,,Strach z vody,,
SJS 10 (Jana tvrdí, že až 15 ne-li ještě víc)
Provedli jsme polarizaci systému k odstranění psychologického reverzu za použití Karate bodu.
Orientační fráze:,, I přesto, že mám strach z vody, se mám ráda a přijímám se.‘‘ (3x)
EFT proces
Po ukončení prvního kola procesu se problém změnil na ,,strach plavat do hloubky,, (SJS 10)
a po dalším ťukání začaly pukat ledy a vynořovaly se další aspekty problému:
- strach, že se dostanu pod hladinu (že zajedu pod hladinu, že mě omotá řasa, že dostanu křeč a nemůžu plavat, že se něco stane a já nemůžu plavat) (10-9)
- strach, že nedosáhnu na dno (10 – 8)
- strach z velké vodní hladiny (8 – 4)
- strach a pocit nejistoty, když necítím dno (10-9)
- strach, že se ostatním ,,něco,, stane (že se dostanou pod hladinu, že je omotá řasa, že dostanou křeč) (10 –9)
- vzpomínka na utonutí neznámé dívky v nádrži
- vzpomínka na vypuštěnou nádrž
Ťukaly jsme na nové aspekty problému i na zbývající strachy. Po té jsme zkontrolovaly výsledek .
Strachy se zmenšily, ale problém plavat do hloubky se nám nevyřešil. Zůstaly jsme na 8 stupni ze škály 0-10.
Sezení jsme ukončily na přání Jany.
Po 10 dnech jsme opět pokračovaly v terapii.
2. sezení – 2 hodiny
Problém:,, Strach plavat do hloubky,,
SJS 8
Polarizace systému, 3x, Karate bod
Orientační fráze:,,I přesto, že mám strach plavat do hloubky, se mám ráda a přijímám se.‘‘
EFT proces 2 kola
Změna problému nastala po 2. kole ťukání. Objevila se vzpomínka na plavecký výcvik, který Jana absolvovala ve 2. třídě základní školy.
Za použití techniky filmu, který Jana nazvala ,,Hodina plavání v modrých puntíčkovaných plavkách,, jsme prošly strachy a emocemi, které Jana zažívala při výcviku
- strach z učitelky - zlost na učitelku
- strach z bidla - lítost z chování učitelky
- strach z házení do vody - nenávist k bazénovému zápachu
- strach ze skákání - pocit chloru v nose
- strach z ponoření obličeje pod hladinu - pocit bezmoci
- strach, že na mě někdo skočí - odpor k modrým puntíčkovaným plavkám
Tenkrát Jana před každým dalším výcvikem onemocněla (teplota, chřipka, bolení břicha, hlavy apod.), dneska po tomto sezení prohlásila:,, Já su blbá, vždyť já plavat umím, vždycky jsem měla teda jenom na vysvědčení splývání, ale já plavat umím!“
Po tomto radostném zjištění jsme začaly řešit další aspekt, který se nám ukázal a to:
,, Strach ne o sebe ale o ty ostatní‘‘
Polarizace systému, 3x Karate bod
Orientační fráze: ,, Strach o ostatní, kteří jsou ve vodě‘‘
SJS 9
Proces EFT 1 kolo – pokles SJS 7
zbývající problém pokles SJS 5
Nový aspekt
- Mrzí mě, že mi rodiče předali strach, že se někdo utopí.
- Strach, že přenesu strach z vody i na svoje děti.
- Pocit viny, že nebudu moct zachránit tonoucího se, protože já mám strach plavat, kde nedosáhnu na dno.
- Představa toho, jak se topí můj bratr (technika filmu – studená voda, těžké oblečení, bahno v puse, žádný vzduch, tma, zima, nic). Kontrola: převyprávění příběhu bez emocí
- Pocit viny, že ho nikdo nezachránil.
- Lítost, že moji rodiče zažili takovou katastrofu.
- Zlost, že je katastrofa provází celý život.
Po docela vyčerpávající práci jsme sezení ukončily.
Jana při zpětné kontrole SJS říká, že některé aspekty zůstávají na bodě 1 některé jsou na 0 a u některých se diví, že o nich vůbec mluvila.Že už je všechno v pohodě a ráda by celý traumatizující zážitek probrala i s ostatními členy rodiny. Jana měla radost, že objevila vzpomínky na to, jak bezstarostně plavala s kamarády, jak si vody užívala. Uvědomila si,že strach z plavání do hloubky a z radovánek ve vodě se objevily až po narození prvního syna. Od té doby se pro ni staly chvilky u vody ( jakkékoli stojaté vody, záplavová vlna nebo rozvodněná řeka v ní žádné negativní emoce nevyvolává) utrpením. Úspěšně se vyhýbá tedy všem možným situacím, které by se měly odehrávat u nějaké vodní plochy větší než dešťová louže.
Tento problém jsme nechaly na další sezení s tím, že Jana dostala za domácí úkol zkusit najít alespoň jednu výhodu, kterou získá (a uvědomuje si ji), když nemusí jít s ostatními k vodě.
3. sezení
Problém: ,,Strach být u vody, když tam jsou ostatní‘‘
SJS 9
Polarizace systému, 3x Karate bod
Proces EFT 1 kolo – žádná změna
Další aspekty:
- Strach o mladšího syna
- Majka říká:,,Beňa (mladší syn) je celý Bořek ( bratr, který se utopil)
- Strach, že se Beňa také utopí
Výhoda, kterou si Jana uvědomila:,,Držím si strach, abych byla ve střehu a nestalo se mi, to co se stalo mým rodičům‘‘
Výhoda, ke které jsme se propracovaly: ,, Nemusím k vodě = nemusím zachraňovat‘‘
Za pomoci dalšího procesu EFT jsme odťukaly tyto sekundární výhody a další aspekt, který se objevil a to ,, Pocit odpovědnosti za všechny, kteří jsou ve vodě.‘‘
SJS (8-0)
Terapie končí v momentě, kdy si Jana uvědomuje, že při poslední návštěvě u jezera neprožívala žádné strachy o syna ani ji nepronásledovaly žádné pocity odpovědnosti za ostatní koupající se v jezeře.
Prosí mě, abych se s ní šla vykoupat do rybníku, kde se utopil její bratr ( i když je poměrně chladné deštivé počasí a je 9 hodin ráno).
Mgr. Irena Podsklanová