Problémy s učením-dyslexie
Za úpravu a gramatiku příspěvku zodpovídá autor
Dívenka 9 let,nerada chodí do školy, protože má špatné známky a má problémy v českém jazyce. Dělá hodně chyb, je pomalá, je dyslektik.
Jak víš,že jsi dyslektik? Maminka to říká. SJS 8
I přestože maminka říká, že jsem dyslektik, jsem hodná holka.
Ťukáme celé kolo základního receptu FFT včetně 9 gamut. SJS 4
Podle čeho poznám, že jsi dyslektik?
• dělám moc chyb v diktátě SJS 8
• pletu si písmenka SJS 7
• vynechávám háčky a čárky SJS 5
• mám hodně chyb v opisu SJS 8
• dlouho mi trvá než něco přečtu SJS 6
Ťukáme dle základního receptu:
I přestože mne trápí, že mám v diktátech moc chyb,jsem hodná holka. SJS 3
I přestože mne trápí, že mám při opisování moc chyb,jsem hodná holka. SJS 3
I přestože si pletu písmenka při čtení i psaní, jsem hodná holka. SJS 5
Doťukáváme že se plete a-e,b-p-b,že se písmenka zaměňují... SJS 2
I přetože vynechávám při psaní háčky a čárky, jsem hodná holka. SJS 2
I přestože nemůžu při opisu přečíst text, jsem hodná holka. SJS 2
Práce jde hodně pomalu, je velmi nesmělá, mluví tiše, při ťukání na některé body uhýbá, když se ptám, zda je jí to nepříjemné, říká, že ne.Pokračujeme dál.
Jsou ještě nějaké problémy, které tě trápí?
• moc mne nebaví škola SJS 5
• vadí mi,že mi všechno dlouho trvá SJS 5
• že mám škaredé známky SJS 6
ťukáme dál
I přestože mne nebaví škola, jsem hodná holka. SJS 2
I přestože mi všechno dlouho trvá, jsem hodná holka. SJS 3
I přestože mám škaredé známky, jsem hodná holka. SJS 2
Znovu procházíme jednotlivé části a hodnotíme-SJS se dostáváme na 1-2
Vše ukončíme provedením oční korekce.
Další sezení za dva týdny. Oznamuje, že má lepší známky z diktátů(dříve tak 4, teď opakovaně 2), jde jí to líp ve škole. A máme teda ještě nějaký problém?
• špatně čtu SJS 9
• jsem pomalá SJS 6
• je mi líto, že nemám pěkné známky SJS 5
I přestože mne trápí,že špatně čtu,jsem hodná holka. SJS 5
I přestože mi vadí,že jsem pomalá,jsem hodná holka. SJS 2
I přestože je mi líto,že nemám pěkné známky,jsem hodná holka. SJS 2
Je tu ještě něco,co bys chtěla řešit?
Dnes už pracovat nechce.
Další sezení za dva týdny.Na otázku zlepšilo se něco od minula odpovídá :všechno.Co vznamená všechno?
-mám méně chyb,lepší známky z diktátů i z pětiminutovek,líp se mi píše.
Zůstává tedy ještě něco,co ti nejde?
-čtení-špatně se mi čte SJS 8
-špatně se mi spojují slova SJS 6
Ťukáme základní recept I přestože se mi špatně čte....I přestože se mi špatně spojují slova...,ale moc se nemění SJS 4 Zkouším tedy ťukat na základní body a děvče si představuje,jak se jí špatně čte,jak nejdou spojovat slova......po několika kolech říká,že je to lepší...SJS asi 3
Dále si představuje,jak čte krásně,plynule,srozumitelně,je dobrá čtenářka,dostává ze čtení jedničku.Tuto představu ukotvuje spojením palce a ukazováku.
Je spokojená,uvolněná a říká,že má radost.
Závěr: Paní učitelka ve škole zaznamenává zlepšení v diktátech, pěknější písmo, trvale méně chyb, ve vyučování je aktivní-hlásí se, jen čtení zůstává nadále slabé.
Maminka uvádí zlepšení přístupu ke škole a k domácí přípravě, že je spokojená, ráda chodí do školy, zlepšil se prospěch.
Dívka je spokojená, veselejší, jen odmítá chodit do dyslektického kroužku-říká, že už to nepotřebuje, že už není dyslektik.
Irena Řezníková
Terapeut energetické psychologie